Expeditie Rio Shilive-Isiriwe 2018

- De reisgenoten uit Nederland arriveren via Lima in Cusco en ontmoeten er de medereizigers die een week eerder naar Peru vertrokken. De expeditie zelf start in Cusco en keert daar terug. In Cusco worden de inkopen voor de expeditie gedaan, met nog wat aanvullingen in Salvacion.
- De reis van Cusco naar Salvacion gaat in een privé bus/busje. In Salvacion ontmoeten we onze Harakmbut-reisgenoten en vertrekken vandaar lopend.
- We steken de Salvacion bergrug over, het zwaarste stuk van de tocht, en dalen daarna via de Quebrada Paujil af naar de Rio Shilive. In de loop van de tweede dag langs de Rio Shilive worden balsavlotten gemaakt voor het verdere vervoer van de bagage. De pittige expeditie verandert dan in een plezierige wandeltocht, met overal waar we stoppen verse vis.
- We meanderen mee met de Rio Shilive tot de samenvloeiing met de Rio Isiriwe en vandaar langs de Rio Isiriwe door tot aan het parkstation bij het dorpje Boca Isiriwe.
- De laatste expeditiedag begint per boot enkele uren over de Rio Madre de Dios naar het goudstadje Colorado en vandaar bereiken we Cusco met taxi’s, een veerboot over de Rio Inambari, busjes/bussen.

Ieder zorgt voor de persoonlijke spullen, waaronder slaapspullen (tent, slaapmatje, slaapzak). Ieder draagt de eigen spullen en maximaal 5 kilo van de voorraden. De Harakmbut-begeleiders zorgen voor machetes en visspullen en dragen naast hun eigen spullen bij vertrek elk maximaal 15 kilo van de gezamenlijke voorraden.

Van Salvacion tot Boca Isiriwe aan de Rio Madre de Dios is in principe zeven dagen lopen. Bij regen stijgt de rivier en dat kan al snel een dag extra reistijd betekenen. Het is dus belangrijk om geen krap aansluitende vluchten uit Cusco en uit Lima te hebben.

Zonder vertraging tijdens de expeditie blijft er genoeg tijd over om vanuit Cusco Machu Picchu te bezoeken. Lima heeft indrukwekkende archeologische musea en ten zuiden van de stad een vogelrijk moerasgebied (Pantanas de Villa) en een enorm Inca-complex (Pachacamac). Ook is het goed te doen om direct na terugkeer in Lima via een overnachting in Pisco de Ballestas eilanden te bezoeken, met tienduizenden vogels en honderden zeeleeuwen.

Paklijst

Op de website van de stichting staat een paklijst voor reizen naar Peru: paklijst..
 Ons advies voor deze expeditie, omdat je zelf een paar dagen je spullen sjouwt: laat zoveel mogelijk in Cusco achter.
- nodig bij de expeditie: tent, slaapmatje en slaapzak (prettig als de temperatuur fors daalt doordat vanaf de Andes een regenfront het oerwoud bereikt)
- kledingadvies 1 set droge kleren, zonnepet, fleece, regenjas, slippers of sandalen of droge schoenen voor bij het kamp; geen extra kleding, geen handdoek
- eigen voorraad medicijnen en verband, waaronder veel tape (brede leukoplast) om voeten af te plakken, zonnebrand, flesje DEET

- verrekijker, camera, zaklantaarn

- maximaal tien expeditiedeelnemers
- eigen reisverzekering (eventueel ook een eigen annuleringsverzekering)
- kosten vanuit Nederland naar schatting 2750 euro

Dit is inclusief alle tickets, overnachtingen met ontbijt (tot en met terug in Lima), lokaal vervoer en alle maaltijden tot aan de terugkeer in Cusco, maar exclusief de maaltijden en activiteiten na terugkeer uit het oerwoud in Cusco en in Lima.

Van ieders reissom gaat 300 euro naar Fenamad, de lokale indianenfederatie, voor de juridische strijd tegen de oliemaatschappij die (illegaal) oliewinning voorbereidt in hun voorouderlijk oerwoudgebied: Reserva Amarakaeri. Een eventueel batig saldo van deze reis wordt daar ook voor gebruikt.

Van de expeditieleden hopen we dat ze, voor/na de reis via eigen acties voor sponsoring zorgen om Fenamad en de Harakmbut te steunen. Zie onze stichtingssite voor informatie over Reserva Amarakaeri, de Harakmbut en de Mashco Piro’s.

- verslag expeditie Rio Shilive 2011: http://www.stichtingbee.nl/Amarakaeri/Verslag-Rio-Azul

- bedreigingen voor het Amarakaeri reservaat: http://www.stichtingbee.nl/Amarakaeri/Indianen

De Stichting Biodiversiteit en Educatie heeft de anbi-status (algemeen nut beogende instelling). Daardoor zijn donaties (zoals 300 euro van de reissom) fiscaal aftrekbaar.

meer informatie: biodiveduca@hotmail.com

Tijdspad

zaterdag 20 oktober tot en met maandag 5 november (17 dagen)
- onder deskundige, ervaren leiding