Shilive 2017

Expeditie Rio Shilive 2017

- We vliegen van Nederland naar Lima en vandaar na een overnachting door naar de Cusco, de hoofdstad van het Incarijk. In Cusco doen we de inkopen voor de expeditie.
- De reis de volgende dag van Cusco naar Salvacion gaat in een privé-bus, met onderweg Andespieken en afdalen door het bergwoud.
- In Salvacion ontmoeten we de volgende dag onze Harakmbut-reisgenoten. Na de lunch namen we afscheid van de deelnemers aan de Natuurreis en beginnen, lopend, aan de expeditie.
- Maximaal zijn we met tien expeditieleden. Ieder zorgt voor de persoonlijke uitrusting, waaronder kampeerspullen (tent, slaapmatje, slaapzak). Ieder draagt die eigen spullen en maximaal 5 kilo van de voorraden. De Harakmbut-begeleiders zorgen voor machetes en vislijnen en dragen naast hun eigen spullen bij vertrek elk maximaal 15 kilo van de gezamenlijke voorraden.
- Het oversteken van de Salvacion-bergrug is het zwaarste deel van de tocht. Daarna dalen we via de Quebrada Paujil af naar de Rio Shilive. In de loop van de tweede dag langs de Rio Shilive worden balsavlotten gemaakt voor het verdere vervoer van de bagage. De pittige expeditie verandert dan in een plezierige wandeltocht, met overal waar we kamp opslaan verse vis.
- We meanderen mee met de Rio Shilive tot de samenvloeiing met de Rio Isiriwe. Vandaar gaan we verder langs de Rio Isiriwe, tot aan het parkstation bij het dorpje Boca Isiriwe.
- De laatste expeditiedag begint per boot, enkele uren over de Rio Madre de Dios naar het goudstadje Colorado. Met taxi’s, een veerboot over de Rio Inambari en busjes/bussen bereiken we dan diezelfde dag Cusco.
- Van Salvacion tot Boca Isiriwe aan de Rio Madre de Dios is in principe zeven dagen lopen. Bij regen stijgt de rivier en dat kan al snel een dag (of twee) extra reistijd betekenen. Om die reden hebben we vanuit Cusco geen krap aansluitende vluchten uit Cusco en uit Lima.
- Zonder vertraging tijdens de expeditie is er tijd over om vanuit Cusco nog Machu Picchu te bezoeken. Teruggevlogen naar Lima rijden we naar het zuiden en varen, na een overnachting in Pisco, rond de Ballestas-eilanden, met tienduizenden vogels en honderden zeeleeuwen.
- Aansluitend een paar dagen Lima kan: de stad heeft indrukwekkende musea en ten zuiden een vogelrijk moerasgebied (Pantanas de Villa) en een enorm Inca-complex (Pachacamac).

Financieel
- kosten vanuit Nederland naar schatting 2800 euro
Dit is inclusief alle tickets, overnachtingen met ontbijt (tot en met Lima), lokaal vervoer en alle maaltijden tot aan de terugkeer in Cusco, maar exclusief de maaltijden en de activiteiten na terugkeer uit het oerwoud in Cusco.
- zelf afsluiten: reisverzekering (en eventueel een annuleringsverzekering)
- zelf regelen vooraf: tropeninjecties, malariaprofylaxe
- Van ieders reissom gaat 300 euro naar Fenamad, de lokale indianenfederatie, voor de juridische strijd tegen de oliemaatschappij die (illegaal) oliewinning voorbereidt in hun voorouderlijk oerwoudgebied: Reserva Amarakaeri. Ook een eventueel batig saldo van deze reis wordt daarvoor gebruikt.
- Van de expeditieleden hopen we dat ze, voor/na de reis via eigen acties voor sponsoring zorgen om Fenamad en de Harakmbut te steunen. Zie onze stichtingssite voor informatie over Reserva Amarakaeri, de Harakmbut en de Mashco Piro’s.
- De Stichting Biodiversiteit en Educatie heeft de anbi-status (algemeen nut beogende instelling). Daardoor zijn donaties (zoals 300 euro van de reissom) fiscaal aftrekbaar.

Paklijst

Op de website van de stichting staat een paklijst voor reizen naar Peru: paklijst..
 Ons advies voor deze expeditie, omdat je zelf een paar dagen je spullen sjouwt: laat zoveel mogelijk in Cusco achter.
- nodig bij de expeditie: tent, slaapmatje en slaapzak (prettig als de temperatuur fors daalt doordat vanaf de Andes een regenfront het oerwoud bereikt)
- kledingadvies 1 set droge kleren, zonnepet, fleece, regenjas, slippers of sandalen of droge schoenen voor bij het kamp; geen extra kleding, geen handdoek
- eigen voorraad medicijnen en verband, waaronder veel tape (brede leukoplast) om voeten af te plakken, zonnebrand, flesje DEET

- verrekijker, camera, zaklantaarn